Uppdrag
Att ta fram en kampanj som skapar uppmärksamhet och bidrar till opinion om frivilliga förbud mot fossilreklam i Göteborg.
Insikt
Sexistisk reklam är förbjuden. Fossilreklam är tillåten.
Det är den nakna sanningen.
Arbetsgrupp
Adriana Pupavac, Copywriter
Amanda Förberg, Copywriter
Augusta Ahlberg, Art Director
Vidareutveckling
Adriana Pupavac
Musik
Andreas Björkman
*Skarpt skolcase
”Detta var inte bara en oväntad lösning, det var också en väldigt bra lösning. Två rätt, med andra ord. Det finns naturligtvis en möjlig backlash i att man ställer två dåligas saker mot varandra (sexistisk reklam och fossilreklam) och därmed lite underminerar den ena – men jag tror att det går att lösa i detaljerna kring copy osv. Men oaktat det så är det något med denna som får en att börja tänka och reflektera som gör att man aldrig mer kan läsa om varken fossilreklam eller sexistisk reklam utan att tänka på kopplingen – och det är sånt som vi på Greenpeace kallar att aptera en ”mind bomb”. Dessutom punkigt snyggt utförd. Well done!”
– Gustav Martner, Head of creative at Greenpeace Nordic